På glid – min hembygd
Av Aug. Svanström

  Du gamla, kära hembygd, sammanfattningen, koncentrationen för barndoms- och ungdomsminnenas tillbakalängtande kretsgång såväl som för mannaålderns allvarligare omtanke och strävan, med din sagoomspunna forntid och din egenartade natur med dess kärva, djupmörka vinter och leende, midnattsljusa, om än oftast svala sommar, du ägnas med all rätt främlingens beundran och vår – dina barns – kärlek.
Det geografiska och av en än så härlig natur betingade begreppet hembygd är emellertid blott det yttre, materiella omhöljet om det än mera innerligt avhållna, ideellt, som materiellt betonade, sättet att dana och begå tillvaron inom hembygdens rayon. Avhållna i den mån detta danande och begående överensstämmer med den bedömandes uppfattning.
Utgående från denna ingress ställer jag frågan: På glid min hembygd?
När jag vemodigt ställer den frågan, sker det givetvis icke med ett beklagande av  de många verkligt goda och i vissa fall verkligt monumentalt storartade förändringar, som sedan min barndomstid och tiden där strax förut övergått väst-Ångermanlands samfärdsel och kommunikationer, hälsovård, skolväsen och kulturella struktur överhuvud.
Den uråldriga gästgivareschäsen, ”rapphönan”, började vid tiden för mina tidigare erinringar komma på avskrivning för att ersättas av gigg, karriol och trilla och nu - - -,  ja nu äro dessa i sin ordning lika gammalmodiga, som ”rapphönan” och – järnvägen!
Vid den tid, från vilken jag minnes honom, var ”Post-Nisse” skild från sin krävande befattning, att bära posten från Sollefteå uppåt Ådalen till Ramsele. Nu knotas det långt inne i fjälltrakternas skogsdjup om posten kommer dit exempelvis endast tvänne gånger i veckan. Såsom förmedlare av meddelanden föra de ändock unga medlen telegrafen och telefonen redan en ojämn kamp med radion o. s. v. i snart sagt svindlande tempo.
Om också icke lika genomgripande förändringar, så har dock sjukvården under de senaste sju à åtta decennierna här undergått storartade metamorfoser
Visst var styrkan, segheten och folhälsan överhuvud genomsnittligt bättre än nu, därom täljas många, många andra bevis än de ur högen tagna: Per Isaksson i Ärtrik, som högg i och drog fram lasset när hästkraken tröttnat, Björn-Johan i Tjern (Pelle Molins hjälte i ”En ringdans medan mor väntar”) och ”Gam-Bergen” på Hällberget, som tjärade fötterna framför brasan för att sedan barfota sätta iväg över skogen från västra Junsele till Backe i Fjällsjö å skarsnö. Men så voro de tillitade medicinmännen och läkemedlen också i primitivitet tilltagna därefter.
Eller vad sägs om ett sådant föryngrings- och blodrenande medel, som att inlägga tjärvedkulor i bensår för att hålla dem öppna och därigenom befrämja avlägsnandet av sjukligheter i blodet medelst ymnig varbildning?
Eller om sättet att använda ”töunnerällen”, att lägga ett större stycke fnöske på ett reumatiskt angripet ställe och låta det där brinna ner under det att man med ett stycke kallt stål ideligen drog omkring punkten för att begränsa det uppslående brännsåret, som i sin ordning var avsett att ”värka” ungefär, som förenämnda tjärvedkulor?
”Jorddragning” för barnsjukdom har jag sett, men är väl den läkemetoden, liksom att ”blåsa i vatten” m. m. av läsaren redan förut känd.
Såsom en för hälsans vårdande gyllene regel minns jag rådet: ”Den, som vill uppfriska sin kropp, skall varje morgon dricka ett glas av sitt eget urin”.
Som ett exempel på ”hjälp till självhjälp” må i förbigående nämnas en välvillig man, som ställe ett stämjärn till förfogande för den stoiskt humoristiske Jan-Magnus (naturtroget uttal: Järn-Magnus), som därmed gavs tillfälle att behändigt bortamputera sina frostskadade och sedan till hopplöshet vanvårdade tår. ”Jäg släpp fäll fo surtörn ti di hänn –la nu åt sommarn” utlät han sig sangviniskt på sin Liden-dialekt.
Här i största korthet berörda metoder utgjorde i alla händelser ansatser till vård, försök till hjälp och bot. Men i huru många tusende fall saknades icke all slags ambition och tillfölje fattigdom och okunnighet samt saknad av kommunikationer överlämnades ofta handlöst åt det onda att ostört löpa linan ut.
Såsom t. ex. fallet var med gubben Berg på Stuguvattentjälen – efter allt att döma angripen av åderförkalkning – som fick ligga ohjälpt inte endast tills fötterna ruttnade loss från benen, utan sedan länge tills döden äntligen kom såsom en sannskyldig befriare. I avvaktan härpå förvarade man de bortfallna fötterna i källaren, för att vid gubbens dödd ”bipackas” i likkistan!
Kanske är det bäst att jag ger mig, men på tal om urskogsdjupens vanvårdsfall vill jag emellertid avsluta med omnämnandet av med Berg samtida gumman Sara Brita i samma by.
När hon med sin stora oxe skulle köra ned till storbygderna på tiggartur vidtog hon för sina barns proviantering åtgärden att, jämte beräknat nödigt dricksvatten, i stugan inforsla en mängd ”tållbet” – ungtalltoppar – å vilka barnen fingo gnaga för att de icke skulle begiva sig ut. Efter dessa förberedelser kunde hon med det lugn, som hennes höggradiga spasmer tillät, sela sin oxe och över långa skogar i alnsdjup snö draga ut i ett samhälle, praktiskt taget utan fattigvård och till människor i analogi därmed - - -
Men om också sålunda vår kära hembygd med utvecklingen glidit in i himmelsvitt skilda, lyckligare förhållanden, så är detta likväl ett visst något, som skrämmande ruvar över tanken när i den man försöker ställa horoskopet för hembygdens fortvaro. Och detta då icke endast ifråga om dess kulturella egenart, som ju utan vidare redan har uppgått i nya former, en del – som nämnts – till båtnad, en del – som icke kommer att nämnas – sannolikt till ofärd, utan jämväl och fastmer ifråga om vad, som innerst är och måste finnas om de sanna förutsättningarna för den vackra, vittfamnande benämningen Hembygd skola förefinnas.
Kulturen stod, som redan sagts, lågt mot nu, fattigdomen var icke så allmän, men tryckte oändligt mycket hårdare än nu, förströelserna voro ojämförligt underlägsna, såväl ifråga om mångfald som iscensättning, mot nu. Men däremot fanns vad som nu i stor utsträckning saknas, den såsom alldeles naturlig och självfallen betraktade övertygelsen, att hembygden ändock i stort set var en vår tillhörighet och att den som sådan utgjorde fundamentet för vårt framtida väl.
Denna övertygelse hyses måhända alltjämt av ett mindretal och det måste givetvis vara varje hembygdsväns högsta önskan att denna övertygelse får rätt. Ty utan den är i längden all verklig hembygdskänsla otänkbar.
Jag har måhända av bristande omdömesförmåga förts in på villovägar då jag anser det vara en hembygdsförenings betydelsefulla uppgift – vid sidan visserligen av det maktpåliggande samlandet och registrerandet av allt för hembygdens gångna tider belysande och karaktäriserande fornt, som ännu kan finnas kvar – att ävenledes notera i vad mån den realiter förloras, eller behålles, denna hembygd, vars  f o r n t i d  med all rätt ansetts så värd att rädda från förgätenhet.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Ur Från Ådalsbygder, Sollefeåortens och Västra Ångermanlands hembydsförenings årsbok 1930

Denna sida skapades av Junselevallens byalag 020924. Senast uppdaterad 020924.