| NÅGOT STORT FÖRETAG, med många
anställda, har det aldrig funnits på Våll’n. Men nog kunde det ha blivit
så. Det var nämligen här som Polarvagnen, Sveriges största
husvagnstillverkare genom tiderna, startade sin verksamhet. |
|
HUR
HADE DET sett ut i dag på Våll’n om inte…? Ibland är det frestande att
ställa sådana frågor. I det här fallet är frågan synnerligen befogad.
Hur hade det sett ut om inte Daniel Wallins gamla ladugård
hade brunnit ned en kväll i oktober 1966?
Den händelsen ingår i en historia som rymmer mycket
dramatik.
FÖR
SÄKERHETS SKULL vill jag påpeka att jag skriver den här berättelsen på
fri hand. Det mesta hämtar jag ur minnet.
Men så här började det. Våren 1964 pågick
halvhemliga saker på övervåningen, höbott’n, i Danelwallinslagårn. Någon
på byn trodde sig veta att Daniels son Håkan och hans kompis Bertil
Holmqvist, som båda var i 30-årsåldern, höll på att bygga en husvagn. Vid
midsommar visade sig ryktet tala sant.
Håkan var vägtekniker och jobbade som arbetsledare åt
Anders Magnusson i dennes entreprenadfirma, med verksamhet på många ställen
i landet. Bertil drev en liten smidesverkstad i Junsele, närmare bestämt i
Lillegård, alldeles intill utfarten mot kyrkan. Huset står kvar än i dag.
Båda hade testat att semestra i husvagn, det gyllene
60-talets nya fluga, men var inte nöjda. De beslutade att bygga en själva.
Den skulle klara även den norrländska vintern, hade de tänkt. Därför
utrustades den med vattenburen värme, dubbla glas i fönstren och cellplast i
isoleringen.
När midsommarhelgen randades stod den lackerad och färdig.
De hakade fast vagnen bakom bilen och visade upp den för
vänner och bekanta. Snart väckte den uppmärksamhet även i vidare kretsar.
Det gav dem blodad tand och de bestämde sig för att bygga nio vagnar till
under året. Och att bilda ett företag, som fick namnet Junsele
Husvagnsfabrik AB.
De första husvagnarna kallades Polarvagnen TB.
JUNSELE
KOMMUN VISADE sin välvilja, liksom länets företagareförening och andra som
var intresserade av företagsamhet och arbetstillfällen. På två månader tömdes
ladugården, där Håkans svåger Örian Gradin hade sina får, och byggdes om
till en modern fabrik. 70 personer deltog när lokalerna invigdes en festlig
fredagskväll på förhösten.
Huset var nu varmbonat och värmdes upp med luft från
panncentralen på nedre våningen. Där inrymdes mekanisk verkstad,
lackeringsavdelning, kontor och personalutrymmen. Den gamla höladan på övre
våningen hade förvandlats till monteringshall.
Daniel Wallins bryggstuga, övergiven sedan han
flyttade affären till nya vägen, utrustades också till kontor. Den klarade
sig undan det som senare hände och står fortfarande kvar.
Håkan Wallin och Bertil Holmqvist lämnade sina gamla
jobb, skaffade sig medhjälpare och satsade på sin husvagn. Håkan blev VD i
bolaget och ansvarig för administration och försäljning. Bertil tog ansvar
för produktionen och fungerade som arbetsledare.
Vid följande årsskifte, 1964-65, skulle det vara full
fart på produktionen. Då skulle 10-15 personer vara anställda. 1965 skulle
100 Polarvagnar tillverkas.
|
|

Det
var här Polarbjörnen föddes. Till höger, snett bakom Daniel Wallins gamla
bryggstuga, låg den ladugård där Polarvagnen höll till med sin fabrik de första
åren. Bryggstugan fungerade som kontor.
Foto: ´n Hanns-Olov
|
|
POLARVAGNAR?
Ja, namnet Polarvagnen vann i en intern tävling. Förslaget hade lämnats in
av Håkan Wallins hustru Birgit. Hon fick en klocka som pris.
Den snart riksbekanta logotypen, isbjörnen, utformades
också internt. Upphovsman var en av de anställda, lackeraren Ragnar
Granqvist, med konstnärliga anor. Hans pappa var handlaren i Solberg, Artur
Granqvist, som målade tavlor på sin lediga tid. Farfar hette Jonas
Granqvist, omtalad i bygden för sin färdighet som gravör.
Den nya fabriken blev snart ett
dominerande inslag på Vållbyn. Plötsligt var det liv och rörelse i Bäckbacken
och bortåt Gammvägen. Färdiga husvagnar stod uppställda i långa rader
utanför fabrikslokalen. Och Daniel Wallin fick många nya kunder i sin affär.
På kvällarna spred jättelika strålkastare ett rött
sken som slog upp mot himlen och syntes på långt håll.
|
|

Den logga som Ragnar Grankvist ritade och som väl får anses som förlaga
till
den logga som senare gjorde Polarvagnen känt världen över.
|
|

En så kallad logga från tidigt 60-tal |
|
VAR
DÅ ALLT frid och fröjd? Inte riktigt, förstås. Ett så djärvt tilltag,
och så oförvägna personer, väcker alltid motstridiga känslor bakom
gardiner och vid kaffebord. Särskilt när kommunala anslag och bidrag finns
med i bilden.
Så
även här. Tillverkningen hade knappt startat förrän en annan företagare
överklagade ett beslut om kommunal borgen. Ett tag började det likna
utpressning: den som klagade begärde att få 50 000 kronor av kommunen till
sin egen verksamhet för att dra tillbaka anmälan.
Företagareföreningen
i länet grep in och beviljade husvagnsfabriken ett lån på 75 000 kronor,
men situationen ansågs ändå ohållbar. Håkan Wallin och Bertil Holmqvist kände
sig tvungna att permittera sin arbetsstyrka och lägga ned driften medan ärendet
hade sin gång. Det ordnade sig till slut och tillverkningen startade igen.
Redan
från början blev fabriken en kommunal stridsfråga. Det hade delvis sin förklaring
i det politiska läget i Junsele kommun. Efter en tio år lång intern strid
hos socialdemokraterna hade kommunens starke man sedan flera årtionden, Olle
Holmberg, uteslutits ur partiet. Hans anhängare hade bildat ett
utbrytarparti, Samling för kommunens bästa, som nu hade makten. Striden
fortsatte ytterligare några år och satte också spår i insändarspalterna.
HUR MYCKET HADE husvagnsfabriken fått av kommunen? Några
år senare, den 25 oktober 1967, såg sig Håkan Wallin och Bertil Holmqvist nödgade
att ”tillrättalägga vissa felaktiga uppgifter” och lämna en redogörelse
till kommunalfullmäktige. De ville ge ”kommunens innevånare en korrekt
bild av situationen”. Dokumentet har knackats ned på en gammal Halda.
Enligt
denna redovisning fick bolaget vid starten 1964 ett lån av kommunen på 50
000 kronor för att ställa i ordning sina lokaler. Det inlöstes i mars 1967.
Kommunen
ställde också upp som tredje garant för en bankkredit på en halv miljon.
Dessutom
beviljades omskolningsbidrag med totalt 69 000 kronor de första tre åren.
Det skedde i utbyte mot att företaget åtog sig att anställa svårplacerad
arbetskraft.
Allt
detta vägdes, enligt redovisningen, gott och väl upp av att företaget de första
tre åren betalade ut löner med 1 452 000 kronor, varav 230 000 tillföll
kommunen i form av skatt. Med hänvisning till ”gängse beräkningar” hävdar
de två fabrikörerna att merparten av lönesumman, 785 000 kronor, omsattes
inom kommunen.
Alltså
var husvagnsfabriken en god affär för Junsele kommun. Det var budskapet.
|
|

Klipp ur VA
|
|
HURUVIDA DETTA lugnade ned känslorna och den kommunala
stridsviljan är väl ovisst. Kanske berodde de blandade känslorna till någon
del också på att fabriken låg på Våll’n och inte i kommunens
centralort? Omöjligt är det väl inte.
Polarvagnen
var fast rotad på Våll’n. Kort efter starten blev också föreningshuset,
nuvarande Vallencia, fabrikslokal. Det skedde sedan lokalens ägare,
Junselevallens byggnadsförening, hade tvingats i likvidation. Håkan Wallin
ropade in byggnaden vid en exekutiv auktion i november 1964.
Föreningshuset
användes för sömnad och tillverkning av sittdynor. Men efter händelsen
1966 övergavs lokalen ganska snart. Föreningshuset stod sedan tomt ända
till november 1974, då Vallens nybildade byalag fick köpa tillbaka det för
3 000 kronor.
VAD VAR DET DÅ som hände 1966? Jo, en kulen kväll i
oktober upptäckte någon i närheten att det slog ut lågor från Daniel
Wallins gamla ladugård. Snart var det en våldsam brand. Brandkåren och en mängd
frivilliga gjorde vad de kunde, men inget gick att rädda. På en kort stund
var husvagnsfabriken totalt förstörd.
Denna omstörtande och tragiska händelse lämnade sår
och frågor efter sig på Våll’n i många år, och gör väl så än.
Enligt vad som är känt i dag orsakades branden av en fläkt som hade gått
varm.
Trots
detta dråpslag gav Håkan Wallin och Bertil Holmqvist inte upp. De var fast
beslutna att starta om. Men någon nystart på Våll’n blev det inte. Till
att börja med flyttade fabriken till en gammal truckverkstad vid Degerforsens
kraftverk. Det var en nödlösning i väntan på att Junsele kommun skulle hjälpa
till med att skaffa fram en permanent lokal. För visst skulle väl kommunen
hjälpa till?
Frågan
hängde i luften och gav de kommunala stridsviljorna ny näring. Under tiden sände
grannkommunen Dorotea ut en spejare. Han hette, just det, Hans G:son Spejare
och var ordförande i fullmäktige. Efter en tid kom besked om att fabriken
skulle flytta till Dorotea. Där ställde kommunen upp med nya och skräddarsydda
lokaler, som AB Polarvagnen fick hyra. De invigdes i september 1968.
Därmed
var också sagan om Polarvagnen och Våll’n all.
DET FINNS MYCKET MER att berätta: om Håkan Wallins
tragiska död i en flygplansolycka 1969, om företagets enorma tillväxt under
1970-talet (med som mest 600 anställda och en omsättning på 400 miljoner),
om de våghalsiga reklamsatsningarna, om den nya fabriken i Junsele som
invigdes i november 1977 och stängdes i juli 1979, om uppgång och nedgång.
Och
om den från svärfars ladugård fördrivne fårfarmaren Örian Gradin, som
flyttade med till Dorotea, tjänade Polarvagnen AB i 35 år och slutade som
VD. Han har numera återvänt till Våll’n.
KVAR STÅR DEN FRÅGA som ställdes i inledningen: hur
hade det sett ut i dag på Våll’n om inte…?
Tanken
eggar.
|
|

|
|
Här började sagan om Polarvagnen.
Klipp ur Allt om Husvagn & Camping 1/99.
|
|
|
|
En imponerande vy över husvagnsfabriken innan branden
1966.
Klipp ur Allt om Husvagn & Camping 1/99.
|
|
|
|
Till
Polarvagnen
|
|
|
|
|
|
Polarvagnens folder 1965
(fabrik i Vallen) |
|
|
|
Polarvagnens folder 1966
(fabrik i Vallen) |
|
Polarvagnens folder 1967 (fabrik i
Degerforsen) |
|
Polarvagnens folder 1968 (fabrik i
Degerforsen) |
|
Film från Polarvagnens start i
Vallen |
|
Denna sida skapades av Junselevallens byalag 031025. Senast
uppdaterad 180805.
|